utstillinger

SALGSUTSTILLINGER

Mellom linjene

Utstillinger arkiv »
11.08. - 27.08.
En utstilling med Thomas Hestvold, Sidsel Westbø og Erlend Grytbakk Wold.
Kuratert av Hanne Cecilie Gulstad.

Utstillingsåpning torsdag 10. august kl. 18.00

Utstillingen Mellom linjene viser kunstnere fra tre ulike generasjoner; Thomas Hestvold, Sidsel Westbø og Erlend Grytbakk Wold. De jobber alle i et nonfigurativt abstrakt formspråk og utstillingen viser hvordan de tre utforsker og forholder seg til rutenettet som form i sine arbeider.

Vi finner rutenettet overalt i vår hverdag. Fra et fugleperspektiv ser vi hvordan byers kvartaler danner rutenettplan mellom gatene,
fra gateplan ser vi vinduer og vindussprosser i bygningsfasader som danner et nett av horisontale og vertikale linjer. På samme måte som et vindu er rutenettet en tilstand, et redskap til å se verdenen gjennom. Vinduet er et transparent medium som lar lyset trenge inn, men det er også en reflektor og et speil som låser selvet inn i sin egen fordobling. Glace er det franske ordet for glass, men ordet betyr samtidig speil og is.

Man kan lese rutenettet enten som et utsnitt av noe større som finnes utenfor rammen, eller som at det virker fra de ytre grensene av kunstobjektet og innover, slik at rutenettet blir en representasjon av alt det som skiller kunstverket fra verdenen, hvor rommet innenfor rammen legges over seg selv.

Siden renessansen har rutenettet blitt brukt som en form for å overføre perspektiv til en flate, men med kunstnere som Piet Mondrian og Kasimir Malevich og retningen De Stijl begynte rutenettet å bli et selvstendig motiv i billedkunsten. For Mondrian skulle rette vinkler og enkle grunnfarger med innslag av hvitt og sort finne frem til kunstens kjerne. Mondrian og Malevich var opptatt av rutenettet som en stige til det universelle, men da
rutenettet senere oppsto som form i minimalistisk og konseptuell kunst på 60- og 70-tallet, var det for mange det materielle og serielle som sto i fokus. Som Rosalind Krauss skriver i sitt essay om rutenettet i 1978 tjener rutenettet i den moderne kunstens kultiske rom ikke bare som emblem, men også som myte. Selv Ad Reinhardts gjentatte insistering på at «kunst er kunst» endte opp med en serie sorte nett av ni ganger ni ruter der motivet som kommer frem er et gresk kors.

Abstraksjonen i dag fremstår som noe som er reformulert av det som allerede er formulert og definert. Gjentagelsen av rutenettet som utgangspunkt kan enten leses som et sørgespill over tapet av modernismens utopiske idealer, eller det kan åpne opp for en ny vitalitet.

Thomas Hestvold har blitt sett på som en sentral skikkelse i sin generasjons malere. I utstillingen finner vi malerier hentet fra hans serie 14 stasjoner (1992), først vist i sin helhet i 1993 i Galleri Wang. Maleriene er malt med voks og fargepigment på kryssfinér. Motivet viser det sterkt ladede emblemet korsformen, et visuelt tegn og symbol som inviterer til en formalistisk og innholdsbærende forståelse som kan dra tankene til Kasimir Malevich sitt Black Cross fra 1915 eller Piet Mondrians Composition 10 in Black and White fra samme år. Med sine mange lån og sitater ønsker likevel ikke Hestvold å fullføre de utopiske ambisjonene om å finne et slags endegyldig maleri eller jakte på maleriets innerste kjerne, men å fortsette på en leting etter relevante og gyldige uttrykksmåter etter at modernismen er blitt historie.

Sidsel Westbø jobber hovedsakelig med grafikk som medium og er regnet som en av våre fremste grafikere. I utstillingen vises to verk fra hennes serie Dialog med Mondrian (1998-1999) og verket Gjennom Vinduet I (2007). Gjennom et abstrakt formspråk forvandles egne opplevelser og inntrykk til geometriske former bygd opp av horisontale og vertikale linjer. Westbø eksperimenterer med farger og formers gjensidige påvirkning og oppnår med kombinasjonen koldnål og høytrykk et spenningsforhold mellom flate og dybde, hvor koldnålens lodne strek møter høytrykkets rene fargefelter. På den måten skapes en kontrast mellom det konstruktive og konkrete, og håndens følsomme og heftige formspråk.

Erlend Grytbakk Wold har de siste årene markert seg som en kunstner som forholder seg til en modernistisk tradisjon. Wold viser maleri og skulptur i utstillingen. To av maleriene kommer fra den pågående serien LUX (2013-), mens de tre andre maleriene er hommager til kunstnerne Robert Ryman, Bridget Riley og Agnes Martin. Wold maler uten håndens penselføring, og sprayer akvarellmaling på sine ugrunnede lerreter. I stedet for å dekke til flaten fremhever denne teknikken vevens struktur i lerretet. Paletten holdes til primærfargene. Wold er opptatt av det iboende lyset i bildene, og det er kun i de mørkeste partiene strukturen kommer frem. Skulpturen Shapes (Bound 4) I kommer fra hans skulpturelle undersøkelse av modernistiske møbler utført i
forkrommet kobber trukket med oppspent lær over metall. Med utgangspunkt i modernismens formspråk etterlater hans malerier og skulpturer et melankolsk og dystopisk motsvar til ideen om det rene og fullkomne i modernismens tankegods. 
<strong>THOMAS HESTVOLD</strong><br />
<em>Stasjon</em>, fra serien <em>14 stasjoner</em>, 1992<br />
Voks og fargepigment på kryssfinér,<br />
75 x 75 cm <strong>THOMAS HESTVOLD</strong><br />
<em>Stasjon</em> (fra serien <em>14 stasjoner</em>), 1992<br />
Voks og fargepigment på kryssfinér,<br />
75 x 75 cm <strong>SIDSEL WESTBØ</strong><br />
<em>Dialog med Mondrian 8</em>, 1999<br />
Kodlnål og høytrykk, E.T. 35 x 70 cm<br />
Signert n.t.h.: Sidsel Westbø 1999<br />
Opplag: 12 <strong>SIDSEL WESTBØ</strong><br />
<em>Dialog med Mondrian 5</em>, 1999<br />
Kodlnål og høytrykk, E.T. 35 x 70 cm<br />
Signert n.t.h.: Sidsel Westbø 1999<br />
Opplag: 12 <strong>ERLEND GRYTBAKK WOLD</strong><br />
<em>For B.R.</em>, 2017<br />
Akvarell på upreparert linlerret, 60 x 50 cm<br />
Signert bak: EGW 17 <strong>ERLEND GRYTBAKK WOLD</strong><br />
<em>For R.R.</em>, 2017<br />
Akvarell på upreparert linlerret, 60 x 50 cm<br />
Signert bak: EGW 17
Thomas Hestvold (f.1957 i Oslo) har sin utdannelse fra Kunstakademiene i Trondheim og Bergen, og School of Visual Arts i New York. Han har hatt en rekke separatutstillinger og har deltatt på store kollektive mønstringer. Han er innkjøpt av offentlige samlinger som Museet for samtidskunst, Sørlandets Kunstmuseum og Rogaland Kunstmuseum, og har hatt utsmykningsoppdrag for bl.a. Universitetet i Bergen, Vest-Agder sentralsykehus og Utenriksdepartementet i Oslo.  

Til Thomas Hestvolds hjemmeside


Sidsel Westbø (f. 1943) er utdannet ved Statens Kunstakademi og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og hadde i 1999 en retrospektiv utstilling i Nasjonalgalleriet. I tillegg til dette har hun deltatt på en rekke kollektivutstillinger både i inn- og utland samt internasjonale grafikkbiennaler blant annet i Japan, England, Frankrike og Tyskland. Westbø har også arbeidet i større formater med utsmykninger, blant annet på Oslo Lufthavn Gardermoen (1996-98) og i Rosenkrantzgate 16 - 18 i Oslo hvor hun har laget en utsmykning med malte veggflater over syv etasjer (2011). Hennes kunstverk har blitt kjøpt inn av en rekke institusjoner, deriblant Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, British Museum, Norsk Kulturråd og Nicolai Tangens samling.


Erlend Grytbakk Wold (f. 1986, Trondheim) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet på Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo (2011) og gikk ut fra Konsthögskolan i Malmö med mastergrad i billedkunst i 2014. Wold har en rekke separat- og gruppeutstillinger bak seg, sist ved Trøndelag Senter for Samtidskunst i 2017, Galleri LNM i Oslo 2016 og i 2015 på BLOKK i Bergen.

Til Erlend Grytbakk Wolds hjemmeside


Hanne Cecilie Gulstad (f. 1986) har en Bachelorgrad i Kunsthistorie fra NTNU i Trondheim og en Mastergrad i Moderne Kultur og Kulturformidling med fordypning i Kuratering og Kulturarv fra Københavns Universitet. Hun har tidligere vært kurator for utstillingene Abstraksjon 11 (19.02. – 01.03.15) og Figurstudie, Idun Baltzersen og Guttorm Guttormsgaard (17.09. – 18.10.15.), begge vist i Kunstnerforbundet i Oslo. Gulstad jobbet i perioden september 2014 til mars 2017 i Kunstnerforbundet og har tidligere jobbet for Akershus Kunstsenter og Den Frie Udstillingsbygning i København. Utover dette har hun operert som freelance skribent i en årrekke og har skrevet om kunst for ulike medier som Museumsnytt, KUNSTforum og The Art Newspaper.



Utstillingsperiode: 11.08. - 27.08. 2017
Åpning: 10.08. 2017 kl. 18.00
Sted: Oslo Kunsthandel, Kristian Augusts gate 13, 0164 OSLO
Kurator: Hanne Cecilie Gulstad

For mer informasjon kontakt:
Anders Elvestad 95 15 49 26 / anders@oslokunsthandel.no


Åpningstider:
Tirsdag - fredag 11.00-17.00
Lørdag - søndag 12.00-16.00


SE LISTE OVER UTSTILTE VERK HER
Kontakt oss for priser og mer informasjon
Verksliste Mellom Linjene »